Wyszukiwarka

Twoja wyszukiwarka

Pole wyszukiwania

niedziela, 9 października 2011

Wymiana uszczelki pokrywy zaworów




Wymagany sprzęt i części:
 
  • Uszczelka gumowa nr kat. 90501944
  • 10 pierścieni uszczelniających nr kat. 90511124
  • Pasta uszczelniającą nr kat. 9016951 (ale ja użyłem podobnej pasty produkcji Forda)
  • Klucz do odkręcenia pokrywy świec
  • Klucz torx E10 do odkręcenia śrub trzymających pokrywę (klucz zależy od rocznika)
  • Kombinerki lub klucz do rur (żabką) do ściśnięcia opasek samozaciskowych
  • Benzyna ekstrakcyjna oraz ściereczka
  • Drut (szpikulec) do podważania gumowych pierścieni - może być rozgięty spinacz
  • Czas wykonania: około 1-1,5godziny.
    Demontaż pokrywy W kolejności należy: Odkręcić pokrywę świec zapłonowych i zdemontować kable wysokiego napięcia - zapamiętując oczywiście kolejność podłączanie do aparatu zapłonowego :) Następnie należy wypiąć wtyczkę z czujnika położenia wałków rozrządu . W tym celu należy ścisnąć część wtyczki. np przy użyciu płaskiego śrubokręta lub jeżeli ktoś da rade, to palcem. Następnie, przy użyciu kombinerek, należy zsunąć opaski samozaciskowe z gumowych rur połączonych z pokrywa zaworów (odmy). Rury są 3 - 2 od strony dolotu i jedna z przodu silnika. Opaski należy zsunąć na przewody gumowe (wygodniej się to później zakłada). Następnie należy odłączyć wszystkie przewody gumowe. Ostatnia z czynności to odkręcenia 10 śrub trzymających pokrywę zaworów. W moim przypadku przy użyciu klucza E10. Śruby są dosyć długie, wiec trzeba się trochę nakręcić - na szczęście, po ruszeniu śruby kluczem, da się ja wykręcać palcem. Po tej operacji pokrywę można podnieść do góry. Uwaga: pokrywa być przyklejona do głowicy i wtedy należy ja delikatnie popukać. Pokrywa zaworów jest wykonana z tworzywa, wiec lepiej się dwa razy zastanowić niż robić coś na sile!
    Demolka Po zdjęciu pokrywy można ocenić stan wałków rozrządu oraz stopień usyfienia góry silnika.
    Wymiana uszczelki i pierścieni uszczelniających Z rowka na obwodzie i wewnętrznej części pokrywy zaworów należy wyjąć stara uszczelkę. Rowy można wyczyścić benzyną ekstrakcyjną. Następnie należy, za pomocą np. szpikulca, wydłubać 10 gumowych pierścieni - tych wokół otworów na śruby mocujące pokrywę. Na miejsce starych należy wcisnąć nowe. Teraz na spokojnie można włożyć nowa uszczelkę - powoli należy ja wcisnąć w rowek w pokrywie zaworów. Uszczelka wchodzi tylko w jeden sposób, wiec żadna filozofia to nie jest :) Czynność tą należy wykonać powoli, zwracając uwagę czy uszczelka prawidłowo wchodzi w "zakręty" rowka.
    Pierścienie uszczelniające Stare pierścienie nadają się tylko do kosza - guma zupełnie stwardniała i w zasadzie bardziej przypominają plastik. Nowe kosztują 85gr/szt, wiec nie warto na nich oszczędzać.
    Czyszczenie 1 Należy dokładnie doczyścić miejsce styku uszczelki z górą głowicy. W tym celu należy użyć benzyny ekstrakcyjnej i np. szmatki. Nie wolno używać żadnego ostrego narzędzia, gdyż wszelkie rysy spowodują pocenie się nowej uszczelki i w efekcie prędzej czy później nowy wyciek oleju. W niektórych miejscach powierzchnia styku posmarowana jest specjalna pasta uszczelniającą (przypominająca silikon). Starą pastę należy dokładnie wydłubać (schodzi "pod paznokciem"), uważając przy okazji, aby nie wpadła do oleju. Uwaga: należy uważać, aby nie pobrudzić ani nie zakleić paska rozrządu!!!
    Czyszczenie 2 Oczyścić należy cala powierzchnie styku uszczelki !!!
    Uszczelnianie pasta Specjalna paste należy nanieść na miejsca opisane w TIS.
    Składanie Składanie zasadniczo przebiega w kierunku odwrotnym do demontażu:) Kolejno: Delikatnie położyć pokrywę zaworów (z zamontowana nowa uszczelka) na głowicy. Należy przy tym skontrolować, czy uszczelka weszła prawidłowo w podtoczenia głowicy od prawej strony (tam gdzie jest abs, itp). Na zdjęciu powyżej miejsca te wysmarowane są obficie pasta uszczelniającą. Następnie naprzemiennie używając momentu 10nm przykręcić śruby mocujące pokrywe - czyli pierwsza śruba z góry po lewej, pierwsza śruba z dołu po prawej, pierwsza śruba z dołu po lewej, pierwsza śruba z góry po prawej, itd. Przy braku klucza dynamometrycznego czynność ta należy przeprowadzić z wyczuciem:) Następnie zależy założyć 3 gumowe rury (odmy) na krocce w pokrywie, a następnie przy użyciu kombinerek nasunąć opaski zaciskające. Ja do ściśnięcia opaski znajdującej się na przewodzie biegnącym ze skrzyni korbowej musiałem użyć klucza do rur (żabki), bo za cholere nie mogłem jej "objąć" kombinerkami. Teraz pozostało już tylko wciśnięcie wtyczki do czujnika położenia wałków oraz zamontowanie kabli wysokiego napięcia oraz pokrywy świec zapłonowych.

5 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja sama się takimi rzeczami nie zajmuję i jeśli coś się psuje to oddaje po prostu sprzęt do specjalistów. Wiem, że takie uszczelki to są po prostu oringi gumowe https://powerrubber.com/kat/oringi-gumowe/ i ich powinno się używać do takich napraw.

    OdpowiedzUsuń
  3. W sumie ja się takimi rzeczami nigdy nie zatamowałam i wiem, że od tego są specjaliści. Jeśli ja mam awarię auta to wtedy dzwonię po pomoc drogową. Czytałam także na stronie https://www.motonews.pl/wiadomosci/news-11321-uslugi-pomocy-drogowej-na-terenie-poznania-pomoc-drogowa-czynna-cala-dobe.html jak wygląda kwestia wzywania pomocy drogowej w Poznaniu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja również staram się właściwie dbać o moje auto i wiem, że regularne jego serwisowanie jest czymś bardzo ważnym. Od siebie chcę wam na pewno polecić bardzo dobry serwis https://autokorbas.pl/ co do którego ja mam pełne zaufanie.

    OdpowiedzUsuń